Door op 24 maart 2016

#InDeRaad: 300 extra banen door komst Decathlon

In het debat over Decathlon in de Haagse gemeenteraad heeft het gemeentebestuur op vragen van PvdA-raadslid Rajesh Ramnewash aangegeven dat Decathlon in Den Haag de stad maar liefst 300 banen oplevert. Dat is goed nieuws in de strijd tegen de werkloosheid.

Decathlon gaat gebruik maken van de begane grond en de 1e verdieping van het voormalige V&D gebouw in de Grote Markstraat. Dat levert 50 banen op. De locatie op het Forepark levert 100 banen op. Maar ook de processen om Decathlon heen, zoals horeca, fitnessscholen en de bouw leveren nog eens 150 banen op. Een groot deel van deze 300 banen zijn banen voor mensen met een praktijkgerichte opleiding.

Het gemeentebestuur geeft ook aan dat Decathlon en de gemeente samen in gesprek gaan over de Social Return. Social Return houdt in dat bij aanbestedingen ook sociale doelen worden bereikt, zoals het in dienst nemen van mensen die (langdurig) werkloos zijn. De PvdA is zeer tevreden over deze acties van het gemeentebestuur. Op deze manier profiteert iedereen in de stad van de komst van Decathlon.

Leegstand

Er is ook gesproken over de leegstand in de stad. Die is gemiddeld over de stad rond de vijf procent. Maar op de Leyweg, in de Megastores en in het voormalig V&D gebouw in de Grote Markstraat is deze groter. Voor de Leyweg komt er binnenkort een concreet plan van aanpak tegen de leegstand, en ook bij de Megastores ziet het gemeentebestuur samen met eigenaren grote mogelijkheden om in de Megastores nieuwe bedrijvigheid te kunnen realiseren.

Waar ben je naar op zoek?