Door Martijn Balster op 15 december 2016

#InDeRaad: Bezuiniging op vijf welzijnsinstellingen van de baan

Door een motie van de PvdA is de bezuiniging op vijf welzijnsinstellingen teruggedraaid. De gemeenteraad stemde voor het voorstel om de doelmatigheidskorting voor Kommunika, Boerenplein, Jeugdwerk, Stichting Haagse Hopjes en De Mussen in te trekken.

Aanvankelijk beloofde de wethouder dat de bezuiniging niet de kerntaken van de organisaties zou raken, maar dat het opgelost kon worden door te korten op bijvoorbeeld overhead, administratie en ICT. Toch bleek in november dat door de bezuiniging buurtcentra – zoals het oudste buurthuis van Nederland de Mussen in de Schilderswijk – genoodzaakt zijn om een jongerenwerkers te ontslaan of minder opbouwwerk kunnen bieden.

Jeugd- en jongerenwerk is ontzettend belangrijk, zoals bijvoorbeeld in de Schilderswijk, waar een zeerbeperkt aantal jeugdwerkers aan de slag is om jongeren een kans te bieden. De Mussen houdt jaarlijks vele jongeren van de straat door een plek te bieden voor sport, cursussen en gezelligheid. Ook de andere organisaties doen waardevol werk. We hopen dat ze hun werk hierdoor succesvol kunnen blijven voortzetten.

Lees hier de motie

Martijn Balster

Martijn Balster is de fractievoorzitter van de PvdA Den Haag en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. “Vol overtuiging heb ik me kandidaat gesteld voor de gemeenteraad. Graag zet ik me in voor een sociale stad. Ik woon nu tien jaar in Den Haag en ben erg verknocht geraakt aan onze mooie stad

Meer over Martijn Balster