Debatavond werkgroep Cultuur: “Heeft Den Haag een gesubsidieerde muziekschool nodig?”

5 juli 2022

Heeft Den Haag een gesubsidieerde muziekschool nodig? was de vraag op de debatavond van de werkgroep Cultuur in juni. Tientallen professionals uit en geïnteresseerden in de muziek en muziekeducatie kwamen samen in Studio Sophia om hierover te praten.

Willemijn van Gent, voorzitter van de werkgroep Cultuur, legde eerst uit waarom we het hierover moeten hebben. “We zien dat de Fair Practice Code nu eindelijk wordt toegepast. Dit betekent dat muzieklessen duurder worden. Daardoor zijn muzieklessen niet altijd toegankelijk meer voor iedereen. Wij denken dat we dit wel weer kunnen bereiken door een muziekschool,” aldus Willemijn. Ze schreef hierover een pleidooi in het Den Haag Centraal van 30 juni.

Dure muzieklessen

Vervolgens lanceerde debatleider Willemijn de Koning de eerste stelling: “Muzieklessen zijn door de fair practice code te duur geworden.” Maria Lewanski is viooldocente en initiatiefnemer van de muziekacademie. Zij was het hier niet mee eens. “De muzieklessen kosten nu wat ze moeten kosten.” De Ooievaarspas zou moeten zorgen dat deze muzieklessen zo ook bereikbaar blijven voor mensen met een kleine beurs. “Maar daar leggen we zelf op toe,” aldus Lewanski. Janneke Holman zei dit mee te zullen nemen in de raadszaal.

Een gesubsidieerde muziekschool in Den Haag?

Marijn Cornelis, directeur-bestuurder van de Cultuurschakel, en Niels Veenhuizen, directeur van de muziekschool in Amersfoort, discussieerden over de vraag of een gesubsidieerde muziekschool in Den Haag dan relaas moet bieden. Cornelis is niet tegen maar vindt dat ook dat we het huidige muziekaanbod in Den Haag moeten waarderen. Uiteindelijk rees ook de vraag in hoeverre een gesubsidieerde muziekschool in Den Haag mogelijk is. “Dat hangt af van een raadslid of wethouder die zijn nek ervoor uitsteekt,” zag Veenhuizen in Amersfoort. Janneke bevindt zich op deze avond in het midden van de coalitie-onderhandelingen met rechtse partijen zoals de VVD. “Zij willen de cultuur nog meer afbreken. Wij willen juist meer. Dan kom je uit op het midden.”

In elk geval heeft deze avond het gesprek weer goed op gang gebracht.