Subsidie van Parkpop op Malieveld moet naar nieuw familiefestival in Zuiderpark

3 november 2021

Met de verhuizing naar het Malieveld wordt Parkpop volgens ons een commercieel in plaats van een familiefeest. Daarom moet de subsidie voor Parkpop naar een nieuw familiefestival in het Zuiderpark.

Familiefeest

Het Haagse festival Parkpop zal in 2022 definitief plaatsvinden op het Malieveld. Met deze nieuwe plaats neemt het familiegehalte van het festival volgens het raadslid Bülent af. “Parkpop zoals wij dat kennen en willen is een feest voor alle Hagenaars en Hagenezen, vooral voor de bewoners rondom het Zuiderpark. Het festival bracht altijd al deze mensen samen. Naar een commercieel festival in de stad zullen vooral mensen van buiten Den Haag komen. Bewoners uit het zuiden van Den Haag zullen dan juist minder gaan.”

Commercieel

Deze verhuizing vindt plaats nadat het geliefde festival een nieuwe mede-organisator kreeg: Mojo. “Deze samenwerking maakte het festival al commercieel. De verhuizing naar het Malieveld doet daar nog een schepje bovenop. Want het Malieveld ligt centraler dus dan verwacht de organisatie dat er meer mensen komen. En zo valt er meer geld aan te verdienen,” zegt Bülent. “Prima, maar niet met ons gemeenschapsgeld.”

Zuiderparkpop

Daarom stellen we voor om Parkpop niet met gemeentegeld te ondersteunen. Het geld dat overblijft, wil Bülent gebruiken voor een nieuw feest in het Zuiderpark. “Een echt familiefeest, toegankelijk voor elke bewoner en dat zorgt voor levendigheid in de wijk. Eigenlijk wat Parkpop vroeger was.” Bülent doet alvast een suggestie voor de naam: Zuiderparkpop.