In onze stad aan de kust moet ieder kind leren zwemmen

Door Mikal Tseggai op 26 april 2018

De zomer komt eraan. Een mooie tijd van lekker weer: zon, strand… en zee. Op een warme dag een lekkere duik nemen, wat is er nu lekkerder? Echter, dat is niet voor iedereen weggelegd. Want niet iedereen in onze stad aan de kust kan zwemmen en niet ieder kind krijgt zwemles. Dat is natuurlijk zonde, maar ook ontzettend gevaarlijk. Daarom willen wij het schoolzwemmen terug op alle primaire scholen.

De gemeente faciliteert gelukkig al schoolzwemmen in groep 4 en 5, maar stelt het niet verplicht. Het college legt de verantwoordelijkheid voor het behalen van zwemdiploma’s volledig bij de ouders, en zegt scholen niet te kunnen verplichten. En wat gebeurt er dan? Uitgerekend de scholen waarbij ook ouders hun kinderen niet op zwemles doen – omdat ze geen geld hebben, of omdat ze er niet bekend mee zijn – zijn ook de scholen waar niet aan schoolzwemmen gedaan wordt. Het is dan ook geen verassing dat de vijf wijken met het laagste percentage diplomabezit allemaal vallen onder de ‘achterstandswijken’. Dat baart zorgen, want juist deze kinderen kunnen het extra goed gebruiken.

Het college toont zich ondertussen weinig bereid dit aan te pakken. Ze zeggen dat ze scholen niet kunnen dwingen, ze willen geen extra informatiecampagne starten en willen geen onderzoek naar de zwemvaardigheid van de Haagse kinderen doen. Dat vinden wij onvoldoende. Particuliere zwemlessen zijn hartstikke duur, maar leren zwemmen is zo belangrijk in onze stad aan zee. Hoog tijd dat ieder kind via school leert zwemmen. Anders is het een kwestie van tijd voordat het (weer) fout gaat.

Mikal Tseggai

Mikal Tseggai is 22 jaar oud en rondt op dit moment haar studie bestuurskunde af. Ze geeft les op een weekendschool in Den Haag en werkt bij debatbureau Debat.NL. Tijdens de gemeenteraadscampagne in 2014 werd haar interesse voor lokale politiek aangewakkerd. Na een tijd bestuurslid geweest te zijn bij de PvdA Den Haag en meegeschreven

Meer over Mikal Tseggai
Doe mee!

Help jij ons met bouwen aan een Den Haag voor iedereen? Of je nu meegaat rozen uitdelen of op welke andere manier dan ook wilt helpen, je hulp is welkom en waardevol. Doe met ons mee en maak het verschil!

Ik doe mee