In onze stad aan de kust moet ieder kind leren zwemmen

Door Privé: Mikal Tseggai op 26 april 2018

De zomer komt eraan. Een mooie tijd van lekker weer: zon, strand… en zee. Op een warme dag een lekkere duik nemen, wat is er nu lekkerder? Echter, dat is niet voor iedereen weggelegd. Want niet iedereen in onze stad aan de kust kan zwemmen en niet ieder kind krijgt zwemles. Dat is natuurlijk zonde, maar ook ontzettend gevaarlijk. Daarom willen wij het schoolzwemmen terug op alle primaire scholen.

De gemeente faciliteert gelukkig al schoolzwemmen in groep 4 en 5, maar stelt het niet verplicht. Het college legt de verantwoordelijkheid voor het behalen van zwemdiploma’s volledig bij de ouders, en zegt scholen niet te kunnen verplichten. En wat gebeurt er dan? Uitgerekend de scholen waarbij ook ouders hun kinderen niet op zwemles doen – omdat ze geen geld hebben, of omdat ze er niet bekend mee zijn – zijn ook de scholen waar niet aan schoolzwemmen gedaan wordt. Het is dan ook geen verassing dat de vijf wijken met het laagste percentage diplomabezit allemaal vallen onder de ‘achterstandswijken’. Dat baart zorgen, want juist deze kinderen kunnen het extra goed gebruiken.

Het college toont zich ondertussen weinig bereid dit aan te pakken. Ze zeggen dat ze scholen niet kunnen dwingen, ze willen geen extra informatiecampagne starten en willen geen onderzoek naar de zwemvaardigheid van de Haagse kinderen doen. Dat vinden wij onvoldoende. Particuliere zwemlessen zijn hartstikke duur, maar leren zwemmen is zo belangrijk in onze stad aan zee. Hoog tijd dat ieder kind via school leert zwemmen. Anders is het een kwestie van tijd voordat het (weer) fout gaat.

Privé: Mikal Tseggai

Mikal (1995) is sinds 2018 raadslid van de Haagse Partij van de Arbeid. Vanaf 2022 is zij weer vicefractievoorzitter van de PvdA Den Haag. In de gemeenteraad houdt zij zich o.a. bezig met thema’s als stadsontwikkeling & wonen, onderwijs en integratie. Naast haar werk in de gemeenteraad rondt ze momenteel haar master Development Studies af

Meer over Privé: Mikal Tseggai