Lijsttrekker Martijn Balster presenteert Manifest Eerlijk Haagse Volkshuisvesting

19 januari 2022

Op de campagne-aftrap van de PvdA Den Haag presenteerde lijsttrekker Martijn Balster dinsdagavond het Manifest Eerlijk Haagse Volkshuisvesting. Daarnaast hield hij een bevlogen speech voor de wijkteams, partijvrijwilligers en de kandidaat-raadsleden die aanwezig waren.

Het manifest Eerlijk Haagse Volkshuisvesting is een antwoord op de woningcrisis. “We accepteren het niet dat onze kinderen en ouderen niet meer betaalbaar in onze stad kunnen wonen,” aldus Balster. De afgelopen twee jaar maakte hij als wethouder een goed begin met het aanpakken van de woningcrisis in Den Haag. De stad bouwt nu meer betaalbare huizen dan ooit, verplicht huiseigenaren straks een goede verhuurder te zijn met een vergunning en beleggers kunnen geen goedkope huizen meer kopen en die duur doorverhuren. “Daar moeten we mee doorgaan!”

Aanpak van de wooncrisis

Daarnaast wil Balster extra maatregelen, zoals hij schrijft in het Manifest. Een verdeel-systeem voor huizen op de vrije markt, huurprijzen in de vrije sector aan banden leggen, woningen toevoegen in wijken waar het kan en werkgevers verplichten een huis te regelen voor arbeidsmigranten en meer sociale en middeldure woningen zijn enkele voorstellen. “En dit samen met verduurzaming en de wijkaanpak. Want met een energierekening van 300 euro en een smerige stoep woon je nog steeds niet fijn.” Balster wil daarmee beginnen in wijken die dit het meeste nodig hebben. “We kunnen de verloedering van wijken zoals Transvaal en Zuidwest tegengaan. De eerste tekenen daarvan zijn er, maar dit is pas het begin. Hier wil ik met de PvdA mee door.”

Valse discussies

In het manifest weerspreekt Balster ook de ‘valse discussies’ over de oorzaken van de woningcrisis. “Vele rechtse politici geven ‘kansarme allochtonen’ of mensen met een laag inkomen de schuld van de wooncrisis. Dit klopt niet. Het is een smoes om niet betaalbaar te hoeven bouwen en niks te doen aan de gigantische woningnood. Onze woningzoekenden – waar ze ook wonen, welke afkomst ze ook hebben – verdienen een plan dat hen voorop stelt. Dat biedt het Manifest.”

Eerlijke keuzes

Balster presenteerde met dit manifest zijn plan voor eerlijke keuzes. “Dus huizen betaalbaar bouwen en houden. Daar waar de energierekening het hoogst en de straat het smerigst, het eerst en het meest investeren. Persoonlijk contact, de menselijke maat, door meer jeugdwerk, meer ouderenwerk en meer ontmoetingsplekken.” Tot slot pleitte hij voor een eerlijke bijdrage van de meest vermogenden in de stad: “Nergens betalen mensen met een koophuis zo weinig gemeentelijke lasten als in Den Haag. Dat betekent iets voor onze solidariteit. En je maakt mij niet wijs dat Hagenaars en Hagenezen niet solidair zijn. Ik geloof daar niets van.”