Mikal Blogt: Van betere huizen tot ieder kind een kans

8 oktober 2021

Betere huizen en wijken

Je hebt vast wel wat mee gekregen van onze BuurtBabbels in verschillende wijken. Daarin gaan we in gesprek met wijkbewoners. We halen er ideeën op en maken er politiek van. In Regentesse- en Valkenboskwartier waren we in gesprek met BuurtgoedVastgoed over een verhuurders-keurmerk. Een goed plan om woningen en wijken te verbeteren vindt Andrea en reden om het op de agenda van het college te zetten. Lees hier meer. Goed verhuurders-keurmerk moet woningen en wijken verbeteren – PvdA Den Haag

Meer sport en beweging

Al lang vraagt Samir aandacht voor de lage sportdeelname in Den Haag, daarom is hij enorm trots dat dankzij zijn motie in Transvaal actie komt: Wijkpark, Kaapseplein, Anna Blamanplein, Stellenboschplein, Mandelaplein & Beijersveld worden aangepakt voor sport en bewegen.

Vaccinatie

Janneke maakt zich zorgen over de vaccinatiegraad in Den Haag. Per wijk zijn er namelijk grote verschillen. Het is een grote uitdaging om meer mensen geprikt te krijgen, volgens Janneke. Het AD berichtte er over Algemeen Dagblad

Onderwijs

Deze week bereikte mij zorgelijke geluiden van basisscholen met kwetsbare kinderen die tonnen minder dreigen te ontvangen. Zo kunnen zij kinderen die het nodig hebben geen extra leer- en ontwikkeltijd meer aanbieden. Ik wil dan ook de herverdeling van leerkansprofiel-subsidies (lkp-subsidies) ongedaan maken. Je leest hier meer over dit onderwerp.

Daklozen

Een belangrijk besluit gisteren in de Haagse raad: regel de hele winter opvang voor alle daklozen. De winterkouderegeling – waarmee tot nu toe per nacht gekeken werd of de opvang open gaat bij (gevoels)temperatuur onder nul – is echt passé, vindt Janneke.
De vrees voor een ‘aanzuigende werking’ heeft ze altijd bizar gevonden. Janneke: “Alsof mensen voor hun lol in de winteropvang gaan slapen. Het zijn per definitie mensen die een veilig en droog dak boven hun hoofd zoeken. Ik heb liever alle mensen binnen die het nodig hebben omdat ze dakloos zijn en op straat slapen. Als er dan wat mensen tussen zitten van wie je je kunt afvragen of ze de winteropvang echt nodig hebben, dan is dat maar zo.”
We gaan de uitvoering van de motie scherp in de gaten houden. Lees ook het artikel van Omroep West dat hierover verscheen.

Verkiezingsprogramma

Tenslotte…Ik kijk terug op een dynamische en goede ALV voor de vaststelling van ons verkiezingsprogramma. De leden van de verkiezingsprogrammacommissie hebben een geweldige klus geklaard. Het was fijn om met partijgenoten de discussie op punten aan te gaan om zo ons verkiezingsprogramma te optimaliseren. Dank voor ieders bijdrage aan het verkiezingsprogramma Eerlijk Haags. Daar kunnen we de campagne goed mee beginnen. Edwin (Den Ouden, campagnecoördinator bestuur) riep iedereen op om de komende maanden zich aan te sluiten bij de wijkteams. Dus, kom op… meld je aan! Samen maken we de campagne.

Kandidatenlijst

Vandaag ontving je van het bestuur ook de concept-kandidatenlijst. Deze zullen we dinsdag 26 oktober in een ALV met elkaar bespreken. Ik hoop je daar te zien!

Voor nu, heb een goed weekend!

Groet,

Mikal