Mikal Blogt: van OV tot betaalbaar wonen

21 januari 2022

Afgelopen donderdag kwam de raad weer – online – in zijn geheel bijeen. We hebben een paar mooie resultaten geboekt. Je leest het allemaal in mijn blog van deze week.

Onderzoek gratis OV

We willen mensen stimuleren om vaker voor het openbaar vervoer te kiezen. Helaas wordt het openbaar vervoer steeds duurder wat leidt tot ov-armoede. Er zijn voorbeelden van andere steden waar gratis openbaar vervoer is voor bepaalde doelgroepen. Bijvoorbeeld in Rotterdam voor kinderen tussen 4-12 jaar en voor ouderen vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd. Daarom diende Janneke een motie in om een doorrekening of een schatting te maken hoeveel gratis openbaar vervoer per jaar zou kosten voor de deze doelgroepen. De motie werd unaniem aangenomen.

Wonen

Den Haag kampt met een groot lerarentekort, waarbij het lerarentekort het grootste is in het stadsdeel Centrum. Het gebrek aan betaalbare woningen voor leraren is een grote reden  dat leraren kiezen voor een baan in een kleinere stad met minder grote woningnood.
Mikal vindt dat we als stad alles uit de kast moeten trekken om het lerarentekort tegen te gaan en leraren die graag in Den Haag willen werken, te helpen. Mikal diende daarom een motie in om de mogelijkheden te onderzoeken om leraren met voorrang te huisvesten in de middeldure huurwoningen in het PribaPand en STAAL. De motie werd aangenomen.

Corona en welzijn jongeren

Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat bijna de helft van de jongeren psychische klachten ervaart door de coronacrisis. Het Haagse college heeft in het kader van het sociaal-economisch herstelplan geprobeerd jongeren in ieder geval online activiteiten aan te bieden via Den Haag Inside Out. Mikal vindt dat het goed zou zijn als de gemeente ook haar rol pakt in het verbeteren van het psychische welzijn van jongeren. Ze diende daarom een motie met als verzoek aan het college om in gesprek te gaan met de alle onderwijsinstellingen in de stad (MBO, HBO en WO) over acties en maatregelen die zij in samenwerking met de gemeente kunnen nemen om het psychische welzijn van jongeren in Den Haag te verbeteren. De motie werd unaniem aangenomen.

Haagse Markt

We vragen het stadsbestuur om te praten met een betere vertegenwoordiging van de Haagse Markt en met hen een toekomstvisie te maken. Ook willen we dat het kijkt naar ruimere openingstijden. Deze wensen komen van de ondernemers op de Haagse Markt zelf. Daar hebben fractievertegenwoordiger Samir Ahraui en kandidaatsraadsleden Charlotte Cammelbeeck en Tim ‘S Jongers mee gepraat. Lees meer…Ondernemers Haagse Markt verdienen inspraak en een toekomstvisie – PvdA Den Haag

Betaalbaar wonen

We accepteren het niet dat onze kinderen en ouderen niet meer betaalbaar in onze stad kunnen wonen! Martijn maakte de afgelopen 2 jaar een goed begin met het aanpakken van de woningcrisis. De raad stemde met ruime meerderheid in voor een voorstel voor opkoopbescherming in de hele stad. Vanaf 1 maart kunnen koopwoningen tot 355.000 WOZ niet meer worden gekocht om (duur) door te verhuren. Zo gaan we speculatie tegen en houden we betaalbare koophuizen.

Den Haag bouwt nu meer betaalbare huizen dan ooit, huiseigenaren zijn verplicht een goede verhuurder te zijn en huizen kunnen niet meer goedkoop opgekocht worden op duur te worden verhuurd. Daar moeten we mee doorgaan! Lees ons Manifest Eerlijk Haagse Volkshuisvesting! https://denhaag.pvda.nl/…/lijsttrekker-martijn-balster…/

Campagneaftrap

Dinsdag trapten we online onze campagne af. Met interviews met kandidaten, de onthulling van de foodtruck en natuurlijk een motivational speech van Martijn. Deze kun je hier teruglezen.
Martijn Balster trapt de campagne af – PvdA Den Haag

De scherpe kantjes van de lockdown zijn er inmiddels af, maar helaas lopen de besmetting nog steeds meer op. Veel scholen hebben hele klassen al naar huis moeten sturen. Veel mensen zitten in quarantaine. Het is niet voor iedereen gemakkelijk deze tijd. Blijf daarom naar elkaar omkijken en zorg dat je mentaal ook gezond blijft.
Ik hoop dat de campagneaftrap je een beetje positiviteit heeft gebracht en dat je zin hebt om – wanneer mogelijk – ook aan te sluiten bij een van onze activiteiten. Houd de agenda goed in de gaten voor updates in het programma. Dinsdag staat er in ieder geval een Nieuwjaarsborrel met leuke pubquizz op het programma. Heb je je nog niet aangemeld, doe het dan snel!

Heb een goed weekend.

Groet,