Mikal Tseggai over de begroting en visie voor de stad

4 november 2021

Jaarlijks spreekt de gemeenteraad over de begroting, dat is een soort offerte die de wethouders en burgemeester aan de gemeenteraad voorleggen. Alle politieke partijen vertellen in de raad over de begroting hoe zij denken over de stad en wat zij voorstellen om de stad beter te maken. Fractievoorzitter Mikal Tseggai doet dit namens de PvdA Den Haag met de volgende speech:

Voorzitter,

Het is de laatste begroting van dit college. Dit college heeft de afgelopen tijd een ruk naar links gemaakt. Het heeft volop ingezet op betaalbare woningbouw, een herstelplan na corona en de terugkomst van de wijkaanpak. Maar hoe gaat het verder na de verkiezingen volgend jaar op 16 maart? Volgend jaar is hier een nieuwe raad, waarschijnlijk een nieuw college en nieuwe politieke keuzes. En waar kiezen we dan voor? Mogen beleggers, projectontwikkelaars en ieder ander met een flinke pot geld dan bepalen hoe het er aan toegaat. Of plaatsen we de mensen boven de markt en onze Haagse wijken voorop? Want voorzitter, er wordt hard gewerkt door dit college, maar toch staan we er soms slecht op.

Afval

Achter de rommel rond deze Haagse afvalcontainer schuilen de problemen van de stad, kopte de Volkskrant afgelopen week. De krant observeerde een week een afvalcontainer in Laak en schreef aan de hand van wat het zag over de maatschappelijke problemen in deze wijk. De journalist zag vooral overbewoning, armoede, een gebrek aan sociale cohesie en wijkbewoners die overleven in plaats van leven. En we weten natuurlijk allemaal dat deze problemen niet alleen in Laak spelen, maar ook in andere Haagse volkswijken. Sommige partijen wijzen dan meteen naar migranten, maar dat klopt niet en daar hebben de mensen in de wijken niks aan. Het is aan ons als politiek om de stad te besturen en leiderschap te tonen. En dus is de vraag, wat gaan we wel voor de mensen in de wijken doen? Voorzitter, ik wil vandaag een aantal voorstellen doen, waarvan wij hopen dat de mensen in de wijken daar direct wat aan hebben.

Buitenruimte

Voorzitter, de buitenruimte in een wijk bepaalt hoe mensen zich in hun wijk voelen. Hoe ze in hun wijk bewegen, ontmoeten en hun vrije tijd indelen. Daarom wil de PvdA beginnen met voorstellen voor de buitenruimte in wijken waar die volgens ons nog een stuk beter kan. Allereerst voor sport en beweging in de buitenruimte. Eerder zei de wethouder al na een andere motie van ons dat het meer beweegroutes en -toestellen zal plaatsen in Transvaal. Wij willen dat de wethouder ook kijke of daar ook in andere wijken behoefte aan is, zodat mensen gratis kunnen sporten in hun eigen wijk, op een laagdrempelige manier.

Daarnaast is ook groen belangrijk in de wijk. Voor een mooie wijk en schone lucht. Daarom stellen we ook voor het onderhoud van planten en bomen te verbeteren en eerder bomen te planten in Transvaal.

Naast Transvaal, kan ook de leefbaarheid in Zuidwest en Laak beter. Daarom willen wij een deel van Laak toevoegen aan de aanpak prioritaire gebieden zodat deze wijk voorrang krijgt op verbetering. Dit omdat het stadsdeel nu vergeten word, terwijl er veel verbeterd moet worden. Daarnaast zien wij veel malafide ondernemers in ZuidWest. Wij willen dit tegengaan door een vergunning voor een bedrijf te verplichten.

Liefde en woningen

Maar voorzitter, mensen hebben ook recht op een liefdevolle relatie en samen te wonen als ze dat willen. Echter worden twee mensen die de bijstand krijgen en gaan samenwonen nu gekort op hun bijstand. Zo maken we het stellen moeilijk om samen te wonen en voorkomen we dat huizen vrij komen, wat in deze woningcrisis geen goed idee is. Tilburg start een proef waarmee mensen in de bijstand een halfjaar kunnen samenwonen met behoud van hun bijstand. Wij willen dit ook.

Maar daarmee hebben we de woningcrisis helaas nog niet opgelost. Daarom komen we met nog een voorstel voor meer woningen voor studenten en starters. Starters wonen tot ver na hun 30e in een studentenkamer en studenten kunnen geen kamer vinden en worden zo gedwongen in hotels te slapen. Nu verbieden we verkamering en het splitsen van woningen in de hele stad in plaats van alleen in de wijken waar te veel mensen wonen. Zo kunnen mensen in grote huizen in goede wijken ook hun woning niet deels verhuren aan starters of studenten. Daarom roep ik op te onderzoeken hoe we meer studentenwoningen te krijgen in wijken met grote huizen.

Werk

Voorzitter, naast woningen zorgt ook werk voor een goed welzijn en goede bijdrage aan onze economie. Door corona hebben echter veel mensen geen werk en is het werk minder gelijk verdeeld onder mensen. Werkzoekenden hebben dus onze steun nodig. Hoe wil de wethouder de komende tijd juist deze mensen aan het werk krijgen? Kunnen basisbanen hierbij helpen? Wij zien graag dat de wethouder werkzoekenden beter koppelt aan de sectoren waarin we nog extra handen kunnen gebruiken. Denk aan de energietransitie, handhaving, groen, vuilnis ophalen en onderwijs.
We zien dat de re-integratie en begeleiding van werkzoekenden naar werk nog niet goed genoeg gaat. Ook ondernemers hebben aangegeven ontevreden te zijn over de gemeentelijke dienstverlening en in het bijzonder over Den Haag Werkt. Hoe kunnen we mensen goed naar werk begeleiden als ondernemers/werkgevers Den Haag Werkt niet voldoende kunnen benaderen? We zijn dan ook blij dat er een externe en interne evaluatie is aangekondigd.
Kan de wethouder dit aspect in beide aangekondigde evaluatie- onderzoeken meenemen?

Politie

Als mensen een mooie buitenruimte hebben, kunnen sporten, een woning en werk hebben, rest nog iets belangrijks voor een mooie stad: veiligheid. De politie moet daar voor zorgen samen met bewoners. Maar er is nog steeds sprake van etnisch profileren en weinig vertrouwen tussen politie en bewoners. Ook werden we opgeschrokken door beelden van een politieagent die een arrestant schopt die zich niet verzet aan het Joubertplantsoen. Wat zijn we nou eigenlijk aan het doen tegen politiegeweld en etnisch profileren? Kan de burgemeester ons hier jaarlijks over up-to-date houden? Ik wil graag meer verantwoordelijkheidsgevoel zien bij de burgemeester hierover.

Geld

Voorzitter, dan over de begroting. Hoe staat het met de lobby naar de landelijke overheid voor meer geld voor Den Haag? We moeten voorkomen dat er bezuinigd wordt op de meest kwetsbaren in de stad. Want alleen de sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen. De rijksoverheid wil Den Haag minder geld geven, maar geeft daar geen goede reden voor. Het Rijk houdt niet genoeg rekening met de grote problemen waar grote steden zoals Den Haag mee te maken hebben. Denk aan de woningnood, werkloosheid en kwetsbare wijken. In de begroting houden we er nu nog geen rekening mee dat mensen er misschien wel € 130 op achteruit gaan. Dit is een enorme klap en heeft gevolgen voor o.a. armoede, welzijn, bijstand en jeugdzorg. Daar willen wij zeker als PvdA natuurlijk niet op bezuinigen.