Janneke wil proef samenwonen zonder bijstand te korten

19 oktober 2021

Janneke Holman wil een proef om bijstandsgerechtigden een half jaar samen te laten wonen met behoud van hun bijstand. Dit naar voorbeeld van Tilburg die zo’n proef net is begonnen. Volgens Janneke is het niet meer dan logisch dat mensen moeten kunnen samenwonen zonder dat ze direct worden gekort op hun bijstand.

“Veel Hagenaars en Hagenezen die bijstand krijgen, gaan nu niet samenwonen omdat hun bijstand dan lager wordt,” zegt Janneke. “Terwijl het heel normaal is dat mensen door samen te wonen, uitvogelen of hun relatie echt werkt. Mensen in de bijstand zouden dat ook moeten kunnen, zonder dat ze daarvoor gestraft worden in hun inkomen.” Daarom vraagt ze schriftelijk aan het stadsbestuur of ze zo’n proef kunnen introduceren.

Meer maatwerk

Janneke zet zich al langer in om korten op de bijstand tegen te gaan. Zo heeft ze ervoor gezorgd dat Den Haag maatwerk toe gaat passen bij mensen die bijstand krijgen en iemand in huis nemen. Normaal wordt dan standaard de bijstand gekort wat kan leiden tot schrijnende situaties. Daarom pleit Holman voor meer menselijkheid.

Woningcrisis

Dat mensen niet gaan samenwonen of geen mensen in huis nemen omdat hun bijstand dan lager wordt, is vooral nu niet wenselijk. “Vooral in deze woningcrisis zou je mensen niet moeten bestraffen als ze iemand in huis nemen. Of denk aan ouders waarbij hun volwassen zoon of dochter nog inwoont omdat ze geen huis kunnen vinden. Daar zouden hun ouders toch niet gestraft voor moeten worden?” Wat Holman betreft wordt die laatste doelgroep ook meegenomen in de proef.

Waar ben je naar op zoek?