Woningen voor starters en studenten in rijkere wijken

4 november 2021

Mikal wil het splitsingsverbod in wijken met grote huizen opheffen om zo meer woningen voor studenten en starters te creëren.

Den Haag heeft te weinig studentenwoningen. Volgens Duwo had de stad vorig jaar al een tekort van 1100 woningen en kan dat oplopen tot bijna 3000 studentenwoningen in 2028. “Daarom verblijven studenten nu soms in hotels waardoor er een idee ontstaat dat hotels nodig zijn en die onnodig bijgebouwd worden. En studenten die een kamer hebben, betalen een veel te hoge prijs omdat de schaarste zo hoog is,” aldus fractievoorzitter Mikal.

Woningen splitsen

Er kunnen studentenwoningen gebouwd worden, maar dat kost veel tijd. Bovendien willen steeds meer mensen één woning verhuren; vorig jaar gebeurde dat 27% vaker dan in 2019. Daarom pleit Mikal ervoor om het deels weer mogelijk te maken om woningen bouwkundig op te splitsen. Zo kan van één woning meerdere woningen worden gemaakt, allemaal met een eigen voordeur, badkamer, keuken en toilet. De eigenaar van de oorspronkelijke woning kan dan de andere unit(s) verhuren. Dat is nu verboden voor het overgrote deel van Den Haag. “Omdat vooral huizen gingen splitsen in wijken die al veel inwoners hadden. Zo werden die wijken steeds minder leefbaar: bewoners kregen minder ruimte, meer afval op straat en het werd overal drukker.”

Betere wijken

Echter geldt het splitsingsverbod nu ook voor wijken met grote huizen en veel voorzieningen zoals het Westbroekpark, Madestein, het Willemspark, de Archipelbuurt en Benoordenhout. “Daar kan de wijk het goed aan als meer woningen splitsen en er wat bewoners bijkomen. Maar het college moet wel de leefbaarheid van die wijken in de gaten te houden. Als blijkt dat er veel woningen gesplitst worden, moeten er ook voorzieningen in die wijk bijkomen.”

Geen hotels en leegstand

Mikal probeert al langer meer woningen in de stad te creëren voor studenten en starters. Zo riep ze eerder op om geen hotels maar woningen voor deze jongeren te bouwen en leegstaande panden te gebruiken voor studentenwoningen.