Ons demonstratierecht is een groot goed

Door Janneke Holman op 2 februari 2023

Juist in onze stad, de stad van vrede en recht, moeten we pal staan voor het demonstratierecht. Maar het recht om te demonstreren staat zwaar onder druk, stelde het College van de Rechten van de Mens deze week naar aanleiding van de arrestaties van klimaatactivisten in de week voor de demonstratie van Extinction Rebellion op de A12 afgelopen zaterdag. Zij demonstreerden tegen de €17,5 miljard subsidie en belastingvoordeel op fossiele brandstoffen.

Als PvdA hebben we met zorg de aanloop en het verloop van de demonstratie gevolgd. Geweldloze en vreedzame activisten van hun bed lichten en en aanhouden voorafgaand van een demonstratie, past niet in onze democratische rechtsstaat. Er gaat een afschrikwekkend effect vanuit en weerhoud mensen ervan om hun mening te uiten, zegt ook Amnesty International.

Woensdag debatteerde de gemeenteraad over de demonstratie op de A12. Fractievoorzitter Janneke Holman was aanwezig bij de (solidariteits)demonstratie langs de A12 om te zien hoe de demonstratie zou verlopen. In het debat benadrukte ze opnieuw dat ons demonstratierecht een groot goed is. Als er al beperkingen worden opgelegd, dan moet dit op de meest lichte, minst ingrijpende manier.

Naast de arrestaties voorafgaand aan de demonstratie, is het de vraag of dat ook tijdens de demonstratie is gebeurd. Niet alleen werden er 768 vreedzame activisten opgepakt tijdens de demonstratie  – in verhouding veel meer dan bij andere grote protesten die we de afgelopen jaren hebben gezien. Ook zijn twee journalisten gearresteerd, en werden mensen bij de solidariteitsdemonstratie langs de tunnelbak van de A12 door de politie gesommeerd om te vertrekken naar het Malieveld. Veel vragen, waar de burgemeester (nog) geen antwoord op had. Hij komt hier in een brief aan de gemeenteraad op terug.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman