Samir vraagt om een afvalvrije zomer

24 mei 2022

Nu de zon zich steeds vaker laat zien en mensen steeds vaker buiten komen, zien we ook steeds meer afval op straat. Onze fractievertegenwoordiger Samir Ahraui dringt bij het college aan op meer communicatiecampagnes en handhaving op plekken waar mensen van het zomerse weer genieten, een digitale kaart om (lege) ORAC’s in kaart te brengen en meer personeel om deze te legen.

“We hebben afgelopen dagen heerlijk weer gehad. Helaas ging dit gepaard met extra afval,” aldus Samir. “En dit komt bovenop het al bestaande afvalprobleem dat vele wijken in de stad hebben.” De PvdA en andere coalitiepartijen zorgden afgelopen jaar nog voor meer geld om dit afvalprobleem op te lossen. Met het mooie weer bleek dit helaas niet genoeg.

Afvalvrije zomer

“Ik schrok echt van de vele vuilniszakken naast ORAC’s die vaak opengereten waren door meeuwen en het vele afval op straat.” Daarom vraagt Samir het college naar een plan om de stad in de zomer afvalvrij te krijgen. “Wat mij betreft regelen de verantwoordelijke wethouders meer borden en posters op plekken waar mensen in de zomer vertoeven, zoals parken en het strand. Deze moeten mensen vertellen dat ze hun afval mee moeten nemen of weg moeten gooien. Daarbij hoort dan natuurlijk ook handhaving.”

Informatie over en personeel voor ORACs

Naast openbare plekken, maakt Samir zich ook zorgen om de overvolle ondergrondse afvalcontainers (ORACs) en de vuilniszakken en grofvuil dat daar vaak nog naast wordt gezet. Vooral in de zomer trekken deze zakken meeuwen aan die deze openrijten waardoor de straten vol liggen met afval. “Niet iedereen heeft een ORAC dichtbij en niet iedereen weet waar de ORAC in hun wijk staat en of deze vol is of niet. Als je vijf minuten met een lekkende vuilniszak naar een ORAC loopt die vervolgens vol is, begrijp ik wel dat je die er toch naast gooit.” Daarom pleit hij voor een digitale kaart waarop mensen direct kunnen zien waar ORACs zich bevinden, of deze vol zijn en wanneer deze geleegd worden.

In wijken waar nog niet genoeg ORACs zijn, wil Samir dat afval in de zomer vaker op wordt gehaald. Laatst gaf het college aan dat er niet genoeg personeel is om deze te legen. “Daar schrok ik van. Daarom vraag ik de wethouder ook om extra personeel hiervoor te regelen.” Samir stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.