Maidenspeech Ab: Hagenaars zijn bijzondere mensen

Door Ab Waasdorp op 24 november 2022

“Hagenaars zijn bijzondere mensen, daar kan geen misverstand over bestaan, en ik kan het weten: ik ben hier geboren en getogen. Maar iets zegt me dat de beweegredenen van mensen om hun afval zomaar weg te pletteren niet zoveel zullen verschillen van Rotterdam, Amsterdam of Utrecht.”

Donderdag debatteerde de gemeenteraad over het rapport van de Haagse Rekenkamer ‘Schoon op papier‘, over het afvalbeleid in Den Haag. Voor onze kersverse fractievertegenwoordiger Ab Waasdorp was dit zijn vuurdoop in de raadszaal. Ab ziet dat de gemeente zijn stinkende best doet om het veelkoppige monster van het afvalprobleem te bestrijden. Er is een waaier aan initiatieven, van straatcoaches tot afvalvoorlichters, maar ondanks alle moeite is de beleving dat het allemaal niet opschiet.

Een eigen papieren werkelijkheid

Voor de PvdA geldt dat iedereen recht heeft op een schone straat, of je nu in de Schilderswijk, Transvaal of de Vogelwijk woont: “Het is een belangrijk item in ons verkiezingsprogramma, en in een van de campagnefilmpjes sta ik hierover te oreren bij een ondergrondse afvalcontainer.”

Maar, wat is de oplossing? Het rapport ‘Schoon op papier’ vertoont zo weer zijn eigen papieren werkelijkheid, waarbij een nadere probleemanalyse waarom mensen afval weggooien onontbeerlijk wordt gevonden. Ab roept de wethouder op om niet bij nul te beginnen en jaren over een onderzoek te doen, maar om vooral te leren van andere steden. Want hoewel Hagenaars bijzondere mensen zijn, zullen de achterliggende redenen niet veel verschillen van andere steden.

Niet onderzoek op onderzoek stapelen

Wat we ook niet mogen vergeten in de discussie over afval: “Voor bewoners geldt maar één ding, en dat is dat rommel zo snel mogelijk wordt opgeruimd en de rest zal ze een worst wezen,” zegt Ab. “Zelf ben ik lid van het BIT-team Duinoord, en wanneer we fietswrakken tegenkomen, dan gaan we echt niet de probleemanalyse in, maar willen we alleen maar dat ze nou eindelijk eens worden afgevoerd. Daarover hebben we trouwens geen klagen. Ik vind het dan ook niet terecht dat in het Rekenkamerrapport de gemeente wordt verweten te veel in te zetten op het zorgen dat het vuil verwijderd wordt. Dat hoort in de huidige situatie prioriteit te zijn.”

Ab roept de wethouder daarom op om niet onderzoek op onderzoek te stapelen, maar vooral om aan de slag te gaan voor een schone stad.

Ab Waasdorp

Fractievertegenwoordiger Ab is geboren en getogen in Den Haag en woont met veel plezier in Duinoord. Hij is al meer dan 20 jaar lid van de PvdA en was eerder onder andere bestuurslid bij onze afdeling. Daar was hij de drijvende kracht achter onze wijkteams.  Ab heeft een dieprood sociaal hart, veel ervaring binnen de

Meer over Ab Waasdorp