BIJSTAND

Bijstand is een recht. We helpen mensen met het vinden van een opleiding, vrijwilligerswerk of een betaalde baan. Vertrouwen staat hierin voorop, dwang werkt averechts. Nog te veel inwoners leven van de bijstand en te vaak wordt deze verlaagd of stopgezet. Dat moet anders. Daarom willen we:
  • de bijstand niet verlagen bij bijvoorbeeld een gemiste afspraak, maar de persoon zo goed mogelijk helpen om weer (vrijwilligers)werk te vinden;
  • de bijstand niet verlagen of terugvragen als mensen in de bijstand een cadeau zoals boodschappen krijgen;
  • een experiment waarmee mensen in de bijstand tot 500 euro bij kunnen verdienen;
  • de bijstand niet verlagen van mensen omdat ze gaan samenwonen (=kostendelersnorm);
  • geen proeven met een onvoorwaardelijk basisinkomen;
  • wel experimenten met een bijstand zonder regels, waarin je kunt bijverdienen.

Klik hier om te zien hoe we armoede in zijn geheel willen bestrijden en hier om te zien hoe we met schulden willen omgaan.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman
Goed werk voor iedereen

Een baan betekent veel meer dan een loonstrookje: je komt de deur uit, hebt contact met je collega’s en je draagt bij aan de samenleving. We zijn er trots op dat er dankzij ons banenplan 10.000 nieuwe banen zijn bijgekomen in Den Haag. Dat verdubbelen we de komende vier jaar.