“Pak vrijwilligersvergoeding niet af van de mensen die het nodig hebben.”

7 december 2021

De vrijwilligersvergoeding moet behouden blijven voor de mensen die dat nodig hebben, aldus Tim ‘S Jongers, kandidaatsraadslid #3 en auteur van het boek Effectief besturen van vrijwilligersorganisaties. De Haagse wethouder wil bij verschillende regelingen het subsidiëren van vrijwilligersvergoedingen vanaf volgend jaar stopzetten. Dit zal vooral de kwetsbare vrijwilligers en zo de stad hard raken volgens ‘S Jongers.

Vrijwilligersvergoedingen zouden volgens de wethouder te duur zijn en vrijwilligers te fors belonen. “Dat begrijp ik,” aldus ‘S Jongers. De vergoeding kan oplopen tot 1800 euro per jaar. “Voor werkenden is dit misschien niet veel, maar voor mensen die van enkele tientjes per week moeten leven, is dat een grote verhoging van het inkomen. Daarbij raken de huidige inflatie en stijgende energieprijzen deze groep veel harder. Dus zij hebben deze vergoeding nodig. Maar we vinden het blijkbaar wel belangrijk dat ook kwetsbaren kunnen participeren in de samenleving. Dat maakt het contraproductief beleid voor deze groep.”

Zwart-wit beleid

‘S Jongers vindt de visie van de wethouder zwart-wit. “Er zit iets tussen alle vrijwilligers een hoge vrijwilligersvergoeding geven en niemand iets geven.” Juist op de dag van de Vrijwilliger op 7 december en in aanloop naar de Vrijwilligersprijzen die 11 december in Den Haag uitgereikt worden, vindt ‘S Jongers dit onoverkomelijk. “Ook kwetsbare burgers doen vrijwilligerswerk waarmee ze zich inzetten voor onze stad. En dit ondanks alle problemen die ze in het eigen leven ervaren. Dat zouden we maximaal moeten stimuleren. Daarom moeten subsidieregelingen rekening houden met het type vrijwilliger, want vooral deze mensen moeten aan boord blijven!”

Vrijwilligersvergoeding voor de kwetsbaren

‘S Jongers pleit ervoor om de vrijwilligersvergoeding beschikbaar te houden voor de kwetsbaren, zoals mensen die van de bijstand moeten leven. Daarvoor moet de gemeente een deel van de vrijwilligersvergoedingen blijven subsidiëren, zodat organisaties die kunnen betalen aan kwetsbare vrijwilligers. “De gemeente kan makkelijk controleren of iemand wel of niet in de bijstand zit of recht heeft op een Ooievaarspas. Dit is dus niet zoveel gevraagd voor het werk dat zij voor onze stad doen.”