Voor een diervriendelijk Den Haag

Door Janneke Holman op 4 februari 2021

Vandaag sprak de gemeenteraad over de nieuwe Nota Dierenwelzijn. Raadslid Janneke Holman pleitte voor een diervriendelijke stad, of het nu gaat om huisdieren, de dieren op onze stadsboerderijen of wilde dieren in onze stadsnatuur.

Impulsaankoop-puppy’s in coronatijd

Allereerst vroeg Janneke aandacht voor betere voorlichting voor aanstaande huisdierbezitters over de verantwoordelijkheid die bij een huisdier komt kijken. Vooral nu, in coronatijd, is dat belangrijk. Veel mensen nemen een schattige puppy omdat ze nu veel thuis zitten, maar als we straks hopelijk allemaal weer buitenshuis aan het werk kunnen en onze levens weer drukker worden, ligt verwaarlozing en een toestroom in de dierenasiels op de loer. Daarvoor waarschuwt ook de Dierenbescherming. Daarom is juist nu voorlichting belangrijk, en moeten we ervoor zorgen dat dierenasiels straks voorbereid zijn op de extra instroom.

Hulphonden nog vaak geweigerd in de horeca

Eerder vroeg Janneke al aandacht voor hulphonden in de horeca. Uit een steekproef van Ieder(in), de belangenorganisatie voor mensen met een beperking, blijkt dat hulphonden nog vaak geweigerd worden in de horeca. Dit moet blijvend op de agenda staan in gesprekken met horecaondernemers, want mensen met een beperking met een hulphond moeten net als ieder ander toegang hebben tot de horeca. Dit hoort namelijk ook bij het nakomen van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking.

Ook met een laag inkomen naar de dierenarts

Mensen met een laag inkomen en huisdieren mijden nog te vaak de dierenarts door de hoge kosten. Dat is kwalijk, omdat juist een bezoek aan de dierenarts in een vroeg stadium hoge kosten op de langere termijn of dierenleed kan voorkomen. Het is goed dat het college wil gaan kijken hoe mensen met een laag inkomen via de Ooievaarspas en de bijzondere bijstand mensen hierbij kan ondersteunen. Gelukkig zijn er ook dierenartsen in Den Haag die tegen een lager tarief dieren willen helpen. Janneke riep de wethouder op om bijvoorbeeld ook te kijken of een solidariteitsfonds in samenwerking met dierenartsen misschien een goed idee is: vermogende dierenbezitters die wat extra’s betalen, zodat huisdieren van mensen met een laag inkomen ook geholpen kunnen worden.

Vossen in de stad

De vos is bezig aan een opmars in Den Haag. Steeds vaker lopen er vossen door woonwijken die aan de duinen grenzen. De Dierenambulance krijgt steeds vaker vragen van mensen wat ze hiermee aan moeten. Vossen komen af op etensresten, worden soms zelfs gevoerd door bewoners, en regelmatig vallen konijnen of kippen ten prooi aan vossen. Daarom wil Janneke weten hoe we hier als stad mee omgaan, en hoe we bewoners hierover kunnen informeren: wat je kunt doen om je huisdieren te beschermen, dat je geen etensresten moet laten rondslingeren en vossen zeker niet moet voeren. Maar ook om vossen met rust te laten en ze van afstand te bewonderen.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman

Waar ben je naar op zoek?