Door op 18 januari 2017

Onze top 5 maatregelen voor goede dienstverlening

Inwoners van Den Haag moeten er op kunnen vertrouwen dat zij fatsoenlijk, effectief en snel geholpen worden door de gemeente. Niet alleen bij simpele vragen, maar ook bij complexe vraagstukken en creatieve ideeën. De gemeente moet meedenken met de stad en blijven innoveren en investeren in betrouwbare dienstverlening.Hieronder vind je de top vijf van maatregelen die de PvdA heeft voorgesteld.

Als je gemeente een vraag stelt, dan moet je snel en goed antwoord krijgen. Dat is goede dienstverlening. De PvdA heeft de afgelopen jaren stevig ingezet op verbetering van de dienstverlening van de gemeente. Met het initiatiefvoorstel dienstverlening 3.0 heeft de PvdA, samen met de VVD, al eerder vele concrete suggesties gedaan om de dienstverlening te verbeteren. Dat heeft ervoor gezorgd dat wethouder Rabin Baldewsingh hier stevig op heeft doorgepakt.

1. Elke belafspraak moet nagekomen worden.

Als je de gemeente belt dan heb je natuurlijk een vraag. En die is vaak erg belangrijk, want waarom bel je anders de gemeente? Wij willen dat als je de gemeente belt dat je bij de juiste persoon terecht komt, zonder dat je van het kastje naar de muur        wordt gestuur. En als de gemeente zegt dat je teruggebeld wordt, dan moet dat natuurlijk gewoon gebeuren. De PvdA heeft stevig ingezet op het nakomen van die belafspraken!

1. Beantwoorden van brieven moet binnen twee weken

Dankzij de PvdA is de streeftijd van de gemeente om een brief te beantwoorden van vier naar twee weken gegaan. Zoveel moeite kost het namelijk toch niet om    een antwoord te sturen in twee weken? Zo kan jij door waar je mee bezig bent,         zonder te moeten wachten op de gemeente. De streeftijd wordt nog niet altijd gehaald dus de gemeente moet nog wat beter haar best doen!

1. De gemeente bereiken via Whatsapp

Wie appt er tegenwoordig niet? Whatsapp wordt door heel veel mensen in onze stad gebruikt. Dus waarom zou je de gemeente niet met je vraag kunnen appen. Dankzij de PvdA is de gemeente begonnen met het gebruik van Whatsapp om je vraag te kunnen stellen. Gewoon, vanuit je lekker stoel thuis. Op elk moment van de dag, wanneer jou uitkomt. Je kan de gemeente ook gewoon een tweet of Facebook-bericht sturen. Makkelijk!

1. Makkelijk digitaal & persoonlijk en goed op het stadhuis!

Je wil niet voor alles naar het stadhuis! Als jij je adres moet aanpassen, of je wil een verhuizing doorgeven, dan moet je dat gewoon op je laptop op de bank kunnen doen. En dat gaat steeds beter. Wij willen dat je simpele zaken ook steeds meer simpel thuis kan aanpassen via de website van de gemeente. Maar dat betekent niet dat je niet meer naar stadhuis kan. Als je liever iemand spreekt, moet je gewoon naar het stadhuis of de stadsdeelkantoren kunnen waar je wordt ontvangen door een gastheer of gastvrouw. Daar zetten we op in: makkelijk en goed digitaal en persoonlijk op het stadhuis. Dat is goede dienstverlening.

1. Cultuurverandering! Ambtenaren niet naar binnen gericht.

Als je contact maakt met de gemeente wil je niet iemand spreken die alleen   maar   bezig is met de systemen, de regels en de structuren. Je wil geholpen worden! Dankzij de PvdA is de gemeente nu bezig met een cultuurverandering. Denken vanuit de bewoners: hoe kan ik deze persoon snel en goed helpen.

Eis goede dienstverlening en laat weten wat je er van vindt. Dat houdt de gemeente scherp en daarmee bereiken we echt goede Haagse Dienstverlening. Meldingen bij de gemeente kun je doen via telefoonnummer 14070 of via de website www.denhaag.nl. Op de website staat ook een klachtenformulier.